Mostrar el registro sencillo del ítem
Scientific reasoning skills and patterns of use of Information and Communication Technologies. The case of the students of the Universidad de Santander (Valledupar, Colombia)
dc.contributor.author | Angulo Blanquicett, G E | |
dc.contributor.author | Vidal-Tovar, C R | |
dc.contributor.author | Rios-Dominguez, I C | |
dc.coverage.spatial | Valledupar, Colombia | |
dc.date.accessioned | 2020-11-04T20:23:31Z | |
dc.date.available | 2020-11-04T20:23:31Z | |
dc.date.issued | 2019-10-30 | |
dc.date.submitted | 2020-10-30 | |
dc.identifier.citation | Angulo Blanquicett, G., Vidal-Tovar, C. and Rios-Dominguez, I., 2020. Scientific reasoning skills and patterns of use of Information and Communication Technologies. The case of the students of the Universidad de Santander (Valledupar, Colombia). IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 844, p.012007. | spa |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12585/9531 | |
dc.description.abstract | This research establishes the relationship that has had the development of the skills of scientific reasoning and the patterns of use of tools and resources of information and communication technology (ICT). For that, it is necessary to use Lawson Test and to have into account ICT National Standards for students that USA International Society for Technology in Education (ISTE) suggest. Also, this paper is tackled from a non-experimental design featuring a correlational – transectional range. The population consists of 2035 students from a higher education institution of the Colombian Caribbean coast. Besides, stratified random sampling is used defining, defining strata and a representative sample for academic programs. Personal survey was used to collect information. The existence of relationship between scientific reasoning skills and patterns of use of information and communication technology was confirmed. | spa |
dc.format.extent | 8 páginas | |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.source | IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 844 (2020) 012007 | spa |
dc.title | Scientific reasoning skills and patterns of use of Information and Communication Technologies. The case of the students of the Universidad de Santander (Valledupar, Colombia) | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Villanueva G. and De la Luz Casas M. 2010 e-competencias: nuevas habilidades del estudiante en la era de la educación, la globalidad y la generación del conocimiento Signo y pensamiento XXIX 124-138 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Bedoya E., Behaine B., Severiche C., Marrugo Y. and Castro A. 2018 Redes de Conocimiento: Academia, Empresa y Estado. Revista Espacios 39 16 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Vargas L, Villalba V, Severiche C, Bedoya E, Castro A and Cohen H 2019 TICs y gestión de la innovación en MiPyMEs: Un análisis con experimentos factoriales para las utilidades Espacios 40 24 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Flores Ó. and De Arco I. 2012 La influencia de las TIC en la interacción docente y discente en los procesos formativos universitarios Revista de universidad y sociedad del conocimiento 9 31-47 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Sobrino-Morrás Á. 2011 Proceso de enseñanza aprendizaje y web 2.0: valoración del conectivismo como teoría de aprendizaje post-constructivista Estudios sobre educación 20 117-140 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | MinTIC (2017). MinTIC revela los primeros resultados del Observatorio de Economía Digital. Recuperado el 13 de noviembre de 2018, de https://www.mintic.gov.co/portal/604/w3-article-61929.html | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Hernández R, Fernández C and Baptista P. 2014 Metodología de la Investigación (México: Mc Graw Hill) | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Prensky M 2011 Nativos e inmigrantes digitales (Madrid, España: SEK) | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Lawson A.E, Clark E, Cramer-Meldrum K.A, Falconer J.M, Sequist Y and Kwon 2000 Development of scientific reasoning in college biology: Do two levels of general hypothesis-testing skills exist? J. Res. Sci. Teach. 37 81-101 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | MinTIC (2008). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Recuperado el 21 de julio de 2016, de http://bit.lv/29Z8QNr | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Rodríguez M, Mena D and Rubio C 2010 Razonamiento científico y conocimientos conceptuales de mecánica: un diagnóstico de alumnos de primer ingreso a licenciaturas en ingeniería Formación Universitaria 3 37-46 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Castro S, Guzmán B and Casado D. 2007 Las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje Laurus 13 213-234 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Marulanda Carlos E, Giraldo Jaime and López Marcelo 2014 Acceso y uso de las Tecnologías de la información y las Comunicaciones (TICs) en el aprendizaje: El Caso de los Jóvenes Preuniversitarios en Caldas, Colombia Formación universitaria 7 47-56 | spa |
datacite.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.identifier.url | https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/844/1/012007 | |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/lecture | spa |
dc.type.hasversion | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |
dc.identifier.doi | 10.1088/1757-899X/844/1/012007 | |
dc.subject.keywords | Razonamiento científico | spa |
dc.subject.keywords | Tecnologías de la información y la comunicación | spa |
dc.subject.keywords | Tecnología en la educación | spa |
dc.subject.keywords | Scientific reasoning | spa |
dc.subject.keywords | Technology of the information and communication | spa |
dc.subject.keywords | Technology in education | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.cc | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.identifier.instname | Universidad Tecnológica de Bolívar | spa |
dc.identifier.reponame | Repositorio Universidad Tecnológica de Bolívar | spa |
dc.publisher.place | Cartagena de Indias | spa |
dc.type.spa | http://purl.org/coar/resource_type/c_c94f | spa |
dc.audience | Público general | spa |
oaire.resourcetype | http://purl.org/coar/resource_type/c_c94f | spa |
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
Productos de investigación [1453]
Universidad Tecnológica de Bolívar - 2017 Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional. Resolución No 961 del 26 de octubre de 1970 a través de la cual la Gobernación de Bolívar otorga la Personería Jurídica a la Universidad Tecnológica de Bolívar.