Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorAngulo Blanquicett, G E
dc.contributor.authorVidal-Tovar, C R
dc.contributor.authorRios-Dominguez, I C
dc.coverage.spatialValledupar, Colombia
dc.date.accessioned2020-11-04T20:23:31Z
dc.date.available2020-11-04T20:23:31Z
dc.date.issued2019-10-30
dc.date.submitted2020-10-30
dc.identifier.citationAngulo Blanquicett, G., Vidal-Tovar, C. and Rios-Dominguez, I., 2020. Scientific reasoning skills and patterns of use of Information and Communication Technologies. The case of the students of the Universidad de Santander (Valledupar, Colombia). IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 844, p.012007.spa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12585/9531
dc.description.abstractThis research establishes the relationship that has had the development of the skills of scientific reasoning and the patterns of use of tools and resources of information and communication technology (ICT). For that, it is necessary to use Lawson Test and to have into account ICT National Standards for students that USA International Society for Technology in Education (ISTE) suggest. Also, this paper is tackled from a non-experimental design featuring a correlational – transectional range. The population consists of 2035 students from a higher education institution of the Colombian Caribbean coast. Besides, stratified random sampling is used defining, defining strata and a representative sample for academic programs. Personal survey was used to collect information. The existence of relationship between scientific reasoning skills and patterns of use of information and communication technology was confirmed.spa
dc.format.extent8 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceIOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 844 (2020) 012007spa
dc.titleScientific reasoning skills and patterns of use of Information and Communication Technologies. The case of the students of the Universidad de Santander (Valledupar, Colombia)spa
dcterms.bibliographicCitationVillanueva G. and De la Luz Casas M. 2010 e-competencias: nuevas habilidades del estudiante en la era de la educación, la globalidad y la generación del conocimiento Signo y pensamiento XXIX 124-138spa
dcterms.bibliographicCitationBedoya E., Behaine B., Severiche C., Marrugo Y. and Castro A. 2018 Redes de Conocimiento: Academia, Empresa y Estado. Revista Espacios 39 16spa
dcterms.bibliographicCitationVargas L, Villalba V, Severiche C, Bedoya E, Castro A and Cohen H 2019 TICs y gestión de la innovación en MiPyMEs: Un análisis con experimentos factoriales para las utilidades Espacios 40 24spa
dcterms.bibliographicCitationFlores Ó. and De Arco I. 2012 La influencia de las TIC en la interacción docente y discente en los procesos formativos universitarios Revista de universidad y sociedad del conocimiento 9 31-47spa
dcterms.bibliographicCitationSobrino-Morrás Á. 2011 Proceso de enseñanza aprendizaje y web 2.0: valoración del conectivismo como teoría de aprendizaje post-constructivista Estudios sobre educación 20 117-140spa
dcterms.bibliographicCitationMinTIC (2017). MinTIC revela los primeros resultados del Observatorio de Economía Digital. Recuperado el 13 de noviembre de 2018, de https://www.mintic.gov.co/portal/604/w3-article-61929.htmlspa
dcterms.bibliographicCitationHernández R, Fernández C and Baptista P. 2014 Metodología de la Investigación (México: Mc Graw Hill)spa
dcterms.bibliographicCitationPrensky M 2011 Nativos e inmigrantes digitales (Madrid, España: SEK)spa
dcterms.bibliographicCitationLawson A.E, Clark E, Cramer-Meldrum K.A, Falconer J.M, Sequist Y and Kwon 2000 Development of scientific reasoning in college biology: Do two levels of general hypothesis-testing skills exist? J. Res. Sci. Teach. 37 81-101spa
dcterms.bibliographicCitationMinTIC (2008). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Recuperado el 21 de julio de 2016, de http://bit.lv/29Z8QNrspa
dcterms.bibliographicCitationRodríguez M, Mena D and Rubio C 2010 Razonamiento científico y conocimientos conceptuales de mecánica: un diagnóstico de alumnos de primer ingreso a licenciaturas en ingeniería Formación Universitaria 3 37-46spa
dcterms.bibliographicCitationCastro S, Guzmán B and Casado D. 2007 Las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje Laurus 13 213-234spa
dcterms.bibliographicCitationMarulanda Carlos E, Giraldo Jaime and López Marcelo 2014 Acceso y uso de las Tecnologías de la información y las Comunicaciones (TICs) en el aprendizaje: El Caso de los Jóvenes Preuniversitarios en Caldas, Colombia Formación universitaria 7 47-56spa
datacite.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.identifier.urlhttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/844/1/012007
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/lecturespa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.identifier.doi10.1088/1757-899X/844/1/012007
dc.subject.keywordsRazonamiento científicospa
dc.subject.keywordsTecnologías de la información y la comunicaciónspa
dc.subject.keywordsTecnología en la educaciónspa
dc.subject.keywordsScientific reasoningspa
dc.subject.keywordsTechnology of the information and communicationspa
dc.subject.keywordsTechnology in educationspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.ccAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.identifier.instnameUniversidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.identifier.reponameRepositorio Universidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.publisher.placeCartagena de Indiasspa
dc.type.spahttp://purl.org/coar/resource_type/c_c94fspa
dc.audiencePúblico generalspa
oaire.resourcetypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_c94fspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Universidad Tecnológica de Bolívar - 2017 Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional. Resolución No 961 del 26 de octubre de 1970 a través de la cual la Gobernación de Bolívar otorga la Personería Jurídica a la Universidad Tecnológica de Bolívar.