Show simple item record

Concept maps as a didactic strategy for learning of concepts of cell biology in students of health sciences

dc.creatorRúa D.L.A.
dc.creatorGoenaga I.A.Y.
dc.creatorOlite J.L.M.
dc.creatorMárquez J.S.H.
dc.creatorMolina R.E.F.
dc.date.accessioned2020-03-26T16:33:00Z
dc.date.available2020-03-26T16:33:00Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationSalud Uninorte; Vol. 25, Núm. 2; pp. 220-231
dc.identifier.issn01205552
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12585/9127
dc.description.abstractFor students of health sciences, knowledge of biology is a cornerstone to successfully face the challenges presented to them related to this field of knowledge and to interpret specific phenomena of medical science and health. This paper shows the results of the use of the concept maps for meaningful learning of cellular biology concepts. Objective: to determine the effectiveness of the concept maps as a didactic strategy in the learning of concepts of cellular Biology in students of Health Sciences. Material and methods: It was worked with a cuasi-experimental design of pre-test and post-test with two intact groups: an experimental group (it used the concept maps as learning strategy) and a control group (it did not use the concept maps as learning strategy). The students were evaluated using a pre-test and post-test, built with multiple-choice questions with one answer in the levels of knowledge, comprehension and analysis of the cognitive domain of Bloom's Taxonomy. Results: In the post-test found no significant differences in the total number of questions. However significant differences were found between groups in the application level, observing better results in the experimental group. Conclusions: The concept maps gave students a tool to learn concepts of cell biology significantly. However, its effective use depends on factors such as motivation for learning, continuous training in mapping, significant contents of learning and implementation time.eng
dc.format.mediumRecurso electrónico
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad del Norte
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourcehttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-77950572944&partnerID=40&md5=8652f6afb9e66dbbd1c2055256b23477
dc.titleConcept maps as a didactic strategy for learning of concepts of cell biology in students of health sciences
dc.title.alternativeLos mapas conceptuales como estrategia didáctica para el aprendizaje de conceptos de biología celular en estudiantes de ciencias de la salud
dcterms.bibliographicCitationCajas, F., Alfabetización científica y tecnológica: La transposición didáctica del conocimiento tecnológico (2001) Enseñanza De Las Ciencias, 19 (2), pp. 243-254
dcterms.bibliographicCitationSantos, Y., Hernández, P., La formación en Ciencias como herramienta de competitivi-dad en el desarrollo tecnológico (2005) Revista De La Universidad De La Salle, 39, pp. 15-21
dcterms.bibliographicCitationReyes, J., González, M., Consideraciones acerca de un modelo integrado de la educación en ciencias y perspectivas de cualificación (2006) Revista Colombiana De Física, 38 (2), pp. 730-733
dcterms.bibliographicCitationde Manuel, J., Grau, R., Concepciones y dificultades comunes en la construcción del pensamiento biológico (1996) Alambique, 7, pp. 53-63
dcterms.bibliographicCitationCampos, M., Gaspar, S., Alucema, A., Análisis de discurso de la conceptualización de estudiantes de biología de nivel universitario (2000) Revista Internacional De Ciencias Sociales Y Humanidades, 10 (1), pp. 31-71
dcterms.bibliographicCitationDreyfus, A., Jungwirth, E., The pupil and the living cell: A taxonomy of dysfunctional ideas about an abstract idea (1989) Journal of Biological Education, 23 (1), pp. 49-55
dcterms.bibliographicCitationRodríguez, M., (2000) Modelos Mentales De Célula. Una Aproximación a Su Tipificación Con Estu-Diantes De Cou [tesis Doctoral], , Universidad de La Laguna
dcterms.bibliographicCitationCaballer, M., Giménez, I., Las ideas de los alumnos y alumnas acerca de la estructura celular de los seres vivos (1992) Enseñanza De Las Ciencias, 10 (2), pp. 172-180
dcterms.bibliographicCitationCaballer, M., Giménez, I., Las ideas del alumnado sobre el concepto de célula al finalizar la Educación General Básica (1993) Enseñanza De Las Ciencias, 11 (1), pp. 63-68
dcterms.bibliographicCitationMondelo, A., García, B., Martínez, L., Materia inerte/materia viva ¿Tienen ambas constitución atómica? (1994) Enseñanza De Las Ciencias, 12 (2), pp. 226-233
dcterms.bibliographicCitationBanet, E., Ayuso, E., Introducción a la Genética en la Enseñanza Secundaria y Bachillerato I. Contenidos de Enseñanza y conocimientos de los alumnos (1995) Enseñanza De Las Ciencias, 13 (3), pp. 137-153
dcterms.bibliographicCitationDíaz, J., Jiménez M. ¿Ves lo que dibujas? Observando células con el microscopio (1996) Enseñanza De Las Ciencias, 14 (2), pp. 183-184
dcterms.bibliographicCitationMengascini, A., Propuesta didáctica y dificultades para el aprendizaje de la organización celular (2006) Eureka Enseñanza Divulgación Científica, 3 (3), pp. 485-495
dcterms.bibliographicCitationAusubel, D., Adquisición Y Retención Del Conocimiento. Una Perspectiva Cognitiva (2002), Barcelona: Paidós
dcterms.bibliographicCitationNovak, D., Gowin, B., (1988) Aprendiendo a Aprender, , Barcelona: Martínez Roca
dcterms.bibliographicCitationCuevas, A., Propuesta de aplicación de los mapas conceptuales en un modelo pedagógico semipresencial (2003) Revista Iberoamericana De Educación, Versión Digital, 33 (3), pp. 1-11
dcterms.bibliographicCitationMoreira, M., Mapas conceptuales en la enseñanza de la física (1988) Contactos, 3 (2), pp. 38-57
dcterms.bibliographicCitationKinchin, I., Concept mapping in biology. Case study (2000) Journal of Biological Education, 34 (2), pp. 61-68
dcterms.bibliographicCitationHeinze-Fry, J., Applications of Concept Mapping to Undergraduate General Education Science Courses (2004) Proceedings of The First International Conference On Concept Mapping, , A. J. Cañas, J. D. Novak, F. M. González, Editors. Pamplona (españa)
dcterms.bibliographicCitationHenno, I., Reiska, P., Using Concept Mapping as assessment tool in school biology (2008) Proceedings of The Third International Conference On Concept Mapping, , In Cañas AJ, Reiska P, Ahlberg M, Novak JD, editors., Tallin, Estonia and Helsinki, Finland
dcterms.bibliographicCitationBarbara, L., Martin, J., Clavijo, E., Restructuring knowledge in Biology: Cognitive processes and metacognitive reflections (2000) International Journal of Science Education, 22 (2), pp. 303-323
dcterms.bibliographicCitationNovak, J., (1998) Conocimiento Y Aprendizaje. Los Mapas Conceptuales Como Herramientas Facilitadoras Para Escuelas Y Empresas, , Madrid: Alianza Editorial
dcterms.bibliographicCitationVygotsky, L., (1992) Thought and Language, , Cambridge: MIT Press
dcterms.bibliographicCitationKoponen, I., Pehkonen, M., Physics Concepts and Laws As Network-structures: Comparisons of Structural Features In Experts' and Novices' Concept Maps 2008, , http://cmc.ihmc.us/cmc2008papers/cmc2008-p179.pdf, Consultado en (2 de diciembre de 2008) en
dcterms.bibliographicCitationBoujaoude, S., Attieh, M., The effect of using Concept Maps as Study Tools on Achievement in Chemistry. Eurasia Journal of Mathematics (2008) Science and Technology Education, 4 (3), pp. 233-246
dcterms.bibliographicCitationLehman, J., Carter, C., Kahle, J., Concept mapping, Vee mapping, and achievement: Results of a field study with black high school students (1985) Journal of Research In Science Teaching, 22, pp. 663-673
dcterms.bibliographicCitationBrandt, L., Elen, J., Hellemans, J., Heerman, L., Couwenberg, I., Volckaert, L., Morisse, H., The impact of concept mapping and visualization on the learning of secondary school chemistry students (2001) International Journal of Science Education, 23, pp. 1303-1313
dcterms.bibliographicCitationBeyerebach, B., Smith, J., Using a computerized concept mapping program to assess preservice teachers' thinking about effective teaching Journal of Research In Science Teaching 1990, 27, pp. 961-971
dcterms.bibliographicCitation(2009) Las Medidas De La Cantidad De Información En La Evaluación De Los Mapas Conceptuales, , http://www.rieoei.org/deloslectores/010Vega.PDF, Disponible en, [Consultado: 15 de febrero de]
datacite.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_16ec
oaire.resourceTypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.keywordsConcept maps
dc.subject.keywordsDidactic strategy
dc.subject.keywordsLearning of concepts
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.ccAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.identifier.instnameUniversidad Tecnológica de Bolívar
dc.identifier.reponameRepositorio UTB
dc.type.spaArtículo
dc.identifier.orcid35786461100
dc.identifier.orcid35785571600
dc.identifier.orcid35786368800
dc.identifier.orcid35786023000
dc.identifier.orcid35786280100


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/