Mostrar el registro sencillo del ítem
Concept maps as a didactic strategy for learning of concepts of cell biology in students of health sciences
dc.creator | Rúa D.L.A. | |
dc.creator | Goenaga I.A.Y. | |
dc.creator | Olite J.L.M. | |
dc.creator | Márquez J.S.H. | |
dc.creator | Molina R.E.F. | |
dc.date.accessioned | 2020-03-26T16:33:00Z | |
dc.date.available | 2020-03-26T16:33:00Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Salud Uninorte; Vol. 25, Núm. 2; pp. 220-231 | |
dc.identifier.issn | 01205552 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12585/9127 | |
dc.description.abstract | For students of health sciences, knowledge of biology is a cornerstone to successfully face the challenges presented to them related to this field of knowledge and to interpret specific phenomena of medical science and health. This paper shows the results of the use of the concept maps for meaningful learning of cellular biology concepts. Objective: to determine the effectiveness of the concept maps as a didactic strategy in the learning of concepts of cellular Biology in students of Health Sciences. Material and methods: It was worked with a cuasi-experimental design of pre-test and post-test with two intact groups: an experimental group (it used the concept maps as learning strategy) and a control group (it did not use the concept maps as learning strategy). The students were evaluated using a pre-test and post-test, built with multiple-choice questions with one answer in the levels of knowledge, comprehension and analysis of the cognitive domain of Bloom's Taxonomy. Results: In the post-test found no significant differences in the total number of questions. However significant differences were found between groups in the application level, observing better results in the experimental group. Conclusions: The concept maps gave students a tool to learn concepts of cell biology significantly. However, its effective use depends on factors such as motivation for learning, continuous training in mapping, significant contents of learning and implementation time. | eng |
dc.format.medium | Recurso electrónico | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Universidad del Norte | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-77950572944&partnerID=40&md5=8652f6afb9e66dbbd1c2055256b23477 | |
dc.title | Concept maps as a didactic strategy for learning of concepts of cell biology in students of health sciences | |
dc.title.alternative | Los mapas conceptuales como estrategia didáctica para el aprendizaje de conceptos de biología celular en estudiantes de ciencias de la salud | |
dcterms.bibliographicCitation | Cajas, F., Alfabetización científica y tecnológica: La transposición didáctica del conocimiento tecnológico (2001) Enseñanza De Las Ciencias, 19 (2), pp. 243-254 | |
dcterms.bibliographicCitation | Santos, Y., Hernández, P., La formación en Ciencias como herramienta de competitivi-dad en el desarrollo tecnológico (2005) Revista De La Universidad De La Salle, 39, pp. 15-21 | |
dcterms.bibliographicCitation | Reyes, J., González, M., Consideraciones acerca de un modelo integrado de la educación en ciencias y perspectivas de cualificación (2006) Revista Colombiana De Física, 38 (2), pp. 730-733 | |
dcterms.bibliographicCitation | de Manuel, J., Grau, R., Concepciones y dificultades comunes en la construcción del pensamiento biológico (1996) Alambique, 7, pp. 53-63 | |
dcterms.bibliographicCitation | Campos, M., Gaspar, S., Alucema, A., Análisis de discurso de la conceptualización de estudiantes de biología de nivel universitario (2000) Revista Internacional De Ciencias Sociales Y Humanidades, 10 (1), pp. 31-71 | |
dcterms.bibliographicCitation | Dreyfus, A., Jungwirth, E., The pupil and the living cell: A taxonomy of dysfunctional ideas about an abstract idea (1989) Journal of Biological Education, 23 (1), pp. 49-55 | |
dcterms.bibliographicCitation | Rodríguez, M., (2000) Modelos Mentales De Célula. Una Aproximación a Su Tipificación Con Estu-Diantes De Cou [tesis Doctoral], , Universidad de La Laguna | |
dcterms.bibliographicCitation | Caballer, M., Giménez, I., Las ideas de los alumnos y alumnas acerca de la estructura celular de los seres vivos (1992) Enseñanza De Las Ciencias, 10 (2), pp. 172-180 | |
dcterms.bibliographicCitation | Caballer, M., Giménez, I., Las ideas del alumnado sobre el concepto de célula al finalizar la Educación General Básica (1993) Enseñanza De Las Ciencias, 11 (1), pp. 63-68 | |
dcterms.bibliographicCitation | Mondelo, A., García, B., Martínez, L., Materia inerte/materia viva ¿Tienen ambas constitución atómica? (1994) Enseñanza De Las Ciencias, 12 (2), pp. 226-233 | |
dcterms.bibliographicCitation | Banet, E., Ayuso, E., Introducción a la Genética en la Enseñanza Secundaria y Bachillerato I. Contenidos de Enseñanza y conocimientos de los alumnos (1995) Enseñanza De Las Ciencias, 13 (3), pp. 137-153 | |
dcterms.bibliographicCitation | Díaz, J., Jiménez M. ¿Ves lo que dibujas? Observando células con el microscopio (1996) Enseñanza De Las Ciencias, 14 (2), pp. 183-184 | |
dcterms.bibliographicCitation | Mengascini, A., Propuesta didáctica y dificultades para el aprendizaje de la organización celular (2006) Eureka Enseñanza Divulgación Científica, 3 (3), pp. 485-495 | |
dcterms.bibliographicCitation | Ausubel, D., Adquisición Y Retención Del Conocimiento. Una Perspectiva Cognitiva (2002), Barcelona: Paidós | |
dcterms.bibliographicCitation | Novak, D., Gowin, B., (1988) Aprendiendo a Aprender, , Barcelona: Martínez Roca | |
dcterms.bibliographicCitation | Cuevas, A., Propuesta de aplicación de los mapas conceptuales en un modelo pedagógico semipresencial (2003) Revista Iberoamericana De Educación, Versión Digital, 33 (3), pp. 1-11 | |
dcterms.bibliographicCitation | Moreira, M., Mapas conceptuales en la enseñanza de la física (1988) Contactos, 3 (2), pp. 38-57 | |
dcterms.bibliographicCitation | Kinchin, I., Concept mapping in biology. Case study (2000) Journal of Biological Education, 34 (2), pp. 61-68 | |
dcterms.bibliographicCitation | Heinze-Fry, J., Applications of Concept Mapping to Undergraduate General Education Science Courses (2004) Proceedings of The First International Conference On Concept Mapping, , A. J. Cañas, J. D. Novak, F. M. González, Editors. Pamplona (españa) | |
dcterms.bibliographicCitation | Henno, I., Reiska, P., Using Concept Mapping as assessment tool in school biology (2008) Proceedings of The Third International Conference On Concept Mapping, , In Cañas AJ, Reiska P, Ahlberg M, Novak JD, editors., Tallin, Estonia and Helsinki, Finland | |
dcterms.bibliographicCitation | Barbara, L., Martin, J., Clavijo, E., Restructuring knowledge in Biology: Cognitive processes and metacognitive reflections (2000) International Journal of Science Education, 22 (2), pp. 303-323 | |
dcterms.bibliographicCitation | Novak, J., (1998) Conocimiento Y Aprendizaje. Los Mapas Conceptuales Como Herramientas Facilitadoras Para Escuelas Y Empresas, , Madrid: Alianza Editorial | |
dcterms.bibliographicCitation | Vygotsky, L., (1992) Thought and Language, , Cambridge: MIT Press | |
dcterms.bibliographicCitation | Koponen, I., Pehkonen, M., Physics Concepts and Laws As Network-structures: Comparisons of Structural Features In Experts' and Novices' Concept Maps 2008, , http://cmc.ihmc.us/cmc2008papers/cmc2008-p179.pdf, Consultado en (2 de diciembre de 2008) en | |
dcterms.bibliographicCitation | Boujaoude, S., Attieh, M., The effect of using Concept Maps as Study Tools on Achievement in Chemistry. Eurasia Journal of Mathematics (2008) Science and Technology Education, 4 (3), pp. 233-246 | |
dcterms.bibliographicCitation | Lehman, J., Carter, C., Kahle, J., Concept mapping, Vee mapping, and achievement: Results of a field study with black high school students (1985) Journal of Research In Science Teaching, 22, pp. 663-673 | |
dcterms.bibliographicCitation | Brandt, L., Elen, J., Hellemans, J., Heerman, L., Couwenberg, I., Volckaert, L., Morisse, H., The impact of concept mapping and visualization on the learning of secondary school chemistry students (2001) International Journal of Science Education, 23, pp. 1303-1313 | |
dcterms.bibliographicCitation | Beyerebach, B., Smith, J., Using a computerized concept mapping program to assess preservice teachers' thinking about effective teaching Journal of Research In Science Teaching 1990, 27, pp. 961-971 | |
dcterms.bibliographicCitation | (2009) Las Medidas De La Cantidad De Información En La Evaluación De Los Mapas Conceptuales, , http://www.rieoei.org/deloslectores/010Vega.PDF, Disponible en, [Consultado: 15 de febrero de] | |
datacite.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_16ec | |
oaire.resourceType | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type.hasversion | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.subject.keywords | Concept maps | |
dc.subject.keywords | Didactic strategy | |
dc.subject.keywords | Learning of concepts | |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | |
dc.rights.cc | Atribución-NoComercial 4.0 Internacional | |
dc.identifier.instname | Universidad Tecnológica de Bolívar | |
dc.identifier.reponame | Repositorio UTB | |
dc.type.spa | Artículo | |
dc.identifier.orcid | 35786461100 | |
dc.identifier.orcid | 35785571600 | |
dc.identifier.orcid | 35786368800 | |
dc.identifier.orcid | 35786023000 | |
dc.identifier.orcid | 35786280100 |
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver |
---|---|---|---|
No hay ficheros asociados a este ítem. |
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
Productos de investigación [1453]
Universidad Tecnológica de Bolívar - 2017 Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional. Resolución No 961 del 26 de octubre de 1970 a través de la cual la Gobernación de Bolívar otorga la Personería Jurídica a la Universidad Tecnológica de Bolívar.