Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMedina-Hernández, Edith J.
dc.contributor.authorMuñiz, Jorge L.
dc.contributor.authorGuzmán-Aguiar, Diana S.
dc.contributor.authorHolguín-Higuita, Amparo
dc.date.accessioned2023-07-19T21:30:38Z
dc.date.available2023-07-19T21:30:38Z
dc.date.issued2022-06
dc.date.submitted2023-07
dc.identifier.citationMedina-Hernández, E.J., Muñiz, J.L., Guzmán-Aguiar, D.S., Holguín-Higuita, A. Resources and strategies for teaching statistics and data analytics in higher education [Recursos y estrategias para la enseñanza de la estadística y la analítica de datos en la educación superior] (2022) Formación Universitaria, 15 (3), pp. 61-68. DOI: 10.4067/S0718-50062022000300061spa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12585/12255
dc.description.abstractThe purpose of this study is to present a literature review analysis on the teaching of statistics and data analytics in higher education. The assessment includes examining the role played by specific factors as mediators of teaching-learning processes. These factors include: disciplinary and pedagogical training of teachers, teaching styles, classroom experiences, use of didactic resources, and context. The literature review revealed that there is a need to create and develop innovative learning environments that transform the teaching of statistics at the university level, starting from rethinking the contents and curricula to favor the social dimension and the humanistic and complex thinking of students. It is concluded that, currently, the generalization of digital media and social networks imposes new challenges for teaching statistics and data analytics in the context of data science, machine learning, and big data.spa
dc.description.abstractEl propósito de este estudio es presentar una reflexión documentada frente a la enseñanza de la estadística y la analítica de datos en la educación superior. Se analiza el papel que cumplen factores como la formación disciplinar y pedagógica de los docentes, sus estilos de enseñanza, las experiencias en el aula de clase, el uso de recursos didácticos y el contexto, como mediadores de los procesos de enseñanza-aprendizaje. Como resultado de la referenciación de autores realizada, se expone frente a la necesidad de crear y desarrollar ambientes de aprendizaje innovadores que transformen la enseñanza de la estadística a nivel universitario, a partir de repensar los contenidos y currículos para favorecer la dimensión socio humanística y el pensamiento complejo de los estudiantes. Se concluye que actualmente la generalización de medios digitales y las redes sociales constituyen un nuevo reto para la enseñanza de la estadística y la analítica de datos en su integración con ciencia de datos, aprendizaje automático y macrodatos.spa
dc.format.extent8 páginas
dc.format.mediumPdf
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceFormación Universitaria - Vol. 15 No. 3 (2022)spa
dc.titleResources and strategies for teaching statistics and data analytics in higher educationspa
dc.title.alternativeRecursos y estrategias para la enseñanza de la estadística y la analítica de datos en la educación superiorspa
dcterms.bibliographicCitationCarillo, K.D.A. Let’s stop trying to be “sexy” – preparing managers for the (big) data-driven business era (2017) Business Process Management Journal, 23 (3), pp. 598-622. Cited 50 times. http://www.emeraldinsight.com/info/journals/bpmj/bpmj.jsp doi: 10.1108/BPMJ-09-2016-0188spa
dcterms.bibliographicCitationBzdok, D., Altman, N., Krzywinski, M. Points of Significance: Statistics versus machine learning (2018) Nature Methods, 15 (4), pp. 233-234. Cited 568 times. http://www.nature.com/nmeth/ doi: 10.1038/nmeth.4642spa
dcterms.bibliographicCitationBerlinski, S., Busso, M. Challenges in educational reform: An experiment on active learning in mathematics (2017) Economics Letters, 156, pp. 172-175. Cited 17 times. http://www.elsevier.com/homepage/sae/econbase/ecolet/ doi: 10.1016/j.econlet.2017.05.007spa
dcterms.bibliographicCitationCaballero-Florez, R., Rondon-Meza, M., Baleta-Palomino, L., García-Romero, T. La modelación matemática, una estrategia para la enseñanza de la estadística (2020) Revista Boletín Redipe, 9 (3), p. 153159. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.940spa
dcterms.bibliographicCitationCallingham, R., Watson, J., Oates, G. Learning progressions and the Australian curriculum mathematics: The case of statistics and probability (2021) Australian Journal of Education, 65 (3), pp. 329-342. Cited 4 times. http://aed.sagepub.com/content/by/year doi: 10.1177/00049441211036521spa
dcterms.bibliographicCitationCampillo-Ferrer, J.-M., Miralles-Martínez, P., Sánchez-Ibáñez, R. Gamification in higher education: Impact on student motivation and the acquisition of social and civic key competencies (2020) Sustainability (Switzerland), 12 (12), art. no. 4822. Cited 40 times. https://www.mdpi.com/2071-1050/12/12/4822 doi: 10.3390/SU12124822spa
dcterms.bibliographicCitationRiquelme, V.C. Teaching inferential statistic with an mÓvil aplication (2020) Revista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa, 23 (2), pp. 233-258. http://relime.org/index.php/repositorio/2020/2020b/2020bp/534-202004bp/file doi: 10.12802/relime.20.2324spa
dcterms.bibliographicCitationChung, C.-H., Shen, C., Qiu, Y.-Z. Students' acceptance of gamification in higher education (2019) International Journal of Game-Based Learning, 9 (2), pp. 1-19. Cited 32 times. www.igi-global.com/IJGBL doi: 10.4018/IJGBL.2019040101spa
dcterms.bibliographicCitationDíaz-Levicoy, D., Samuel, M., Rodríguez-Alveal, F. Specialized knowledge on statistical graphs by future teachers of early childhood education (2021) Formacion Universitaria, 14 (5), pp. 29-38. Cited 2 times. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_serial&pid=0718-5006&lng=en&nrm=iso doi: 10.4067/S0718-50062021000500029spa
dcterms.bibliographicCitationFerrari, C., Corica, A. Concepciones sobre la estadística, su enseñanza y aprendizaje: Un estudio exploratorio con estudiantes para profesor en matemática (2017) IKASTORRATZA e-Revista de Didáctica, 19, pp. 62-90. ISSN 1988-5911spa
dcterms.bibliographicCitationGabalán-Coello, J., Vásquez-Rizo, F. Una propuesta metodológica didáctico-constructivista para fomentar el aprendizaje de la modelación estadística a nivel universitario (2021) Actualidades Pedagógicas, 76, pp. 1-20. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss76.3spa
dcterms.bibliographicCitationGonzález, A., Conde, Á., Díaz, P., García, M., Ricoy, C. Instructors’ teaching styles: relation with competences, self-efficacy, and commitment in pre-service teachers (2018) Higher Education, 75 (4), pp. 625-642. Cited 33 times. http://www.kluweronline.com/issn/0018-1560 doi: 10.1007/s10734-017-0160-yspa
dcterms.bibliographicCitationHernández-González, S., Ruiz-Hernández, B. Retos para la enseñanza y la formación de profesores de estadística en México (2013) Revista de Matemática: Teoría y Aplicaciones, 20 (2), pp. 257-273. y otros dos autores https://doi.org/10.15517/rmta.v20i2.11665spa
dcterms.bibliographicCitationHorton, N.J. Challenges and Opportunities for Statistics and Statistical Education: Looking Back, Looking Forward (Open Access) (2015) American Statistician, 69 (2), pp. 138-145. Cited 35 times. http://amstat.tandfonline.com/loi/tas doi: 10.1080/00031305.2015.1032435spa
dcterms.bibliographicCitationJordán, C., Magreñán, Á.A., Orcos, L. Considerations about flip education in the teaching of advanced mathematics (Open Access) (2019) Education Sciences, 9 (3), art. no. 227. Cited 17 times. https://www.mdpi.com/2227-7102/9/3/227/pdf doi: 10.3390/educsci9030227spa
dcterms.bibliographicCitationSalvador, V.L., Mamaqi, X., Bordes, J.V. Artificial intelligence: Theoretical, formative and communicative challenges of datification (Open Access) (2020) Icono14, 18 (1), pp. 58-88. Cited 7 times. https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/1434 doi: 10.7195/RI14.V18I1.1434spa
dcterms.bibliographicCitationLuk, C.H., Ng, K.K., Lam, W.M. The Acceptance of Using Open-Source Learning Platform (Moodle) for Learning in Hong Kong’s Higher Education (2018) Technology in Education. Innovative Solutions and Practices ICTEspa
dcterms.bibliographicCitationLuk, C.-H., Ng, K.-K., Lam, W.-M. The acceptance of using open-source learning platform (moodle) for learning in Hong Kong’s higher education (2018) Communications in Computer and Information Science, 843, pp. 249-257. Cited 17 times. http://www.springer.com/series/7899 ISBN: 978-981130007-3 doi: 10.1007/978-981-13-0008-0_23spa
dcterms.bibliographicCitationMangiero, G.A., Qayyum, A., Cante, C.J. Teaching statistics–A dynamic excel approach (Open Access) (2022) Journal of Education for Business, 97 (7), pp. 439-444. http://www.tandfonline.com/loi/vjeb20#.VQvwco6G81I doi: 10.1080/08832323.2021.1974815spa
dcterms.bibliographicCitationMedina-Hernández, E. Analítica: Tendencia para optimizar la toma de decisiones a nivel empresarial (2021) Dictamen Libre, 29, pp. 1-16. https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.29.7864spa
dcterms.bibliographicCitationMoreno, G., Gutiérrez, R. Estudio prospectivo de la tecnología en la educación superior en Colombia al 2050 (2020) Universidad y Empresa, 22 (38), pp. 160-182. Cited 2 times. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.7583spa
dcterms.bibliographicCitationOzgur, C., Booth, D., Alam, P. Analytics Software Languages for Problem Solving (2019) Engineering and Technology Quarterly Reviews, 2 (2), pp. 108-113. ISSN 2622-9374spa
dcterms.bibliographicCitationPepin, B., Gueudet, G., Trouche, L. Refining teacher design capacity: Mathematics teachers’ interactions with digital curriculum resources (Open Access) (2017) ZDM - Mathematics Education, 49 (5), pp. 799-812. Cited 41 times. http://link.springer.com/journal/volumesAndIssues/11858 doi: 10.1007/s11858-017-0870-8spa
dcterms.bibliographicCitationPinto, J., Tauber, L. Alfabetización Estadística en Educación Superior (2017) Acta Latinoamericana de Educación Matemática, pp. 227-235. Cited 4 times. y otros 4 autores., en Serna, L.A. (Ed), Ciudad de México, Méxicospa
dcterms.bibliographicCitationRocha-Salamanca, P. La educación estadística en la formación de ingenieros (2013) Revista científica, 17, pp. 33-45. Cited 2 times. https://doi.org/10.14483/23448350.4563spa
dcterms.bibliographicCitationTsai, Y.-S., Rates, D., Moreno-Marcos, P.M., Muñoz-Merino, P.J., Jivet, I., Scheffel, M., Drachsler, H., (...), Gašević, D. Learning analytics in European higher education—Trends and barriers (2020) Computers and Education, 155, art. no. 103933. Cited 55 times. http://www.journals.elsevier.com/computers-and-education/ doi: 10.1016/j.compedu.2020.103933spa
dcterms.bibliographicCitationTolsgaard, M.G., Boscardin, C.K., Park, Y.S., Cuddy, M.M., Sebok-Syer, S.S. The role of data science and machine learning in Health Professions Education: practical applications, theoretical contributions, and epistemic beliefs (2020) Advances in Health Sciences Education, 25 (5), pp. 1057-1086. Cited 16 times. http://www.kluweronline.com/issn/1382-4996 doi: 10.1007/s10459-020-10009-8spa
dcterms.bibliographicCitationVásquez, C., García-Alonso, I. Statistical education for sustainable development in teacher training (Open Access) (2020) Profesorado, 24 (3), pp. 125-147. Cited 6 times. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/15214 doi: 10.30827/PROFESORADO.V24I3.15214spa
dcterms.bibliographicCitationVides-Gómez, S., Rivera-Vergel, J. La ingeniería didáctica en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la estadística (2015) Omnia, 21 (2), pp. 96-104. ISSN: 1315-8856spa
dcterms.bibliographicCitationWu, J.-Y. Learning analytics on structured and unstructured heterogeneous data sources: Perspectives from procrastination, help-seeking, and machine-learning defined cognitive engagement (2021) Computers and Education, 163, art. no. 104066. Cited 23 times. http://www.journals.elsevier.com/computers-and-education/ doi: 10.1016/j.compedu.2020.104066spa
dcterms.bibliographicCitationZapata-Cardona, L., González-Gómez, D. Imágenes de los profesores sobre la estadística y su enseñanza (2017) Educación matemática, 29 (1), pp. 61-90. Cited 4 times. https://doi.org/10.24844/EM2901.03spa
datacite.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccespa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/draftspa
dc.identifier.doi10.4067/S0718-50062022000300061
dc.subject.keywordsData sciencespa
dc.subject.keywordsGamesspa
dc.subject.keywordsSimulationspa
dc.subject.keywordsStatisticsspa
dc.subject.keywordsUniversity teachingspa
dc.subject.keywordsEstadísticaspa
dc.subject.keywordsCienciaspa
dc.subject.keywordsDatosspa
dc.subject.keywordsEnseñanza Universitariaspa
dc.subject.keywordsJuegosspa
dc.subject.keywordsSimulaciónspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.ccAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.identifier.instnameUniversidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.identifier.reponameRepositorio Universidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.publisher.placeCartagena de Indiasspa
dc.type.spahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
oaire.resourcetypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1spa


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Universidad Tecnológica de Bolívar - 2017 Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional. Resolución No 961 del 26 de octubre de 1970 a través de la cual la Gobernación de Bolívar otorga la Personería Jurídica a la Universidad Tecnológica de Bolívar.