Mostrar el registro sencillo del ítem
Teaching of creativity to psychology students at the Universidad Tecnológica de Bolívar (Cartagena, Colombia)
dc.contributor.author | Vázquez-Miraz, Pedro | |
dc.coverage.spatial | Cartagena | |
dc.date.accessioned | 2023-07-18T19:34:10Z | |
dc.date.available | 2023-07-18T19:34:10Z | |
dc.date.issued | 2021-09-16 | |
dc.date.submitted | 2023-07 | |
dc.identifier.citation | Vázquez-Miraz, P. Teaching of creativity to psychology students at the Universidad Tecnológica de Bolívar (Cartagena, Colombia) [La enseñanza de la creatividad en alumnos de psicología de la Universidad Tecnológica de Bolívar (Cartagena, Colombia) (2021) Artseduca, (30), pp. 131-142. DOI: 10.6035/ARTSEDUCA.5640 | spa |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12585/12148 | |
dc.description.abstract | The following paper presents the pedagogical experience of the psychology program at the Universidad Tecnológica de Bolívar (UTB), a private university in Colombia (Cartagena de Indias) on how this academic program teaches its students the abstract concept of creativity. A fundamental theoretical construct to understand the development of student skills in the artistic field and problem solving, among other factors. The course plans of this academic center are focused on the promotion of a comprehensive training of students and that is why all of them, in addition to the specific subjects of their career, are compulsorily taking subjects from the humanities and other areas. In this way, UTB psychology students acquire knowledge about creativity from three different perspectives: 1. the perspective of cognitive psychology from the subject of Cognition, 2. the vision of the Humanities elective subjects and 3. the economic position from the Creativity and Entrepreneurship course. This multidisciplinary academic curriculum allows the future psychologist to have multiple epistemological approaches to creativity based on different teaching methods | spa |
dc.format.extent | 12 páginas | |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.source | Artseduca - Vol. 30 (2021) | spa |
dc.title | Teaching of creativity to psychology students at the Universidad Tecnológica de Bolívar (Cartagena, Colombia) | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Alessandroni, N. Imaginación, creatividad y fantasía en Lev S. Vygotski: Una aproximación a su enfoque sociocultural (2017) Actualidades en Psicología, 31 (122), pp. 45-60. Cited 5 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Alonso, D. El desarrollo de la autodeterminación a través del proceso creativo de las personas con discapacidad intelectual (2016) Artseduca, 15, pp. 70-95. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Alonso, F. Didáctica de la escritura creativa (2017) Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 28, pp. 51-66. Cited 3 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Al-Zahrani, A.M. From passive to active: The impact of the flipped classroom through social learning platforms on higher education students' creative thinking (2015) British Journal of Educational Technology, 46 (6), pp. 1133-1148. Cited 185 times. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-8535 doi: 10.1111/bjet.12353 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Amabile, T. The Art of (Creative) Thought: Graham Wallas on the Creative Process (2019) The Creativity Reader, pp. 15-32. Cited 3 times. En V.P. Glǎveanu (Ed), Oxford: Oxford University Press | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Ararat, J.A. La ideología del emprendimiento. Una mirada desde el análisis crítico del discurso (2010) AD-minister, 17, pp. 5-33. Cited 8 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Ardila-Muñoz, J.Y. Theoretical assumptions for the gamification in the higher education (2019) Magis, 12 (24), pp. 71-84. Cited 24 times. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/25494 doi: 10.11144/Javeriana.m12-24.stge | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Arraut, L.C. Modelo Creinnova: Propuesta metodológica de enseñanza para la innovación basada en desafíos (2018) Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2018 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Arraut, L.C., Amar, P., Duque, J. Hacia un modelo de emprendimiento de innovación abierta totalmente responsable: Caso Universidad Tecnológica de Bolívar en Colombia (2009) TEC Empresarial, 3 (1-2), pp. 33-44. Cited 2 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Arraut, L.C., Gómez, E. Prototipado rápido para desarrollo de conceptos en ideas de negocio innovadoras (2017) Hagamos visible el desarrollo científico e innovador de la UTB. Memorias Simposio de Investigación 2017, pp. 314-322. En J. Bernal et al. (Ed), Cartagena de Indias: Editorial Universidad Tecnológica de Bolívar | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Arraut, L.C., Sánchez, H., Novoa, K. Impacto del programa emprendedor en la Universidad Tecnológica de Bolívar mediante un análisis a través de SPSS (2011) Revista de la Escuela de Administración de Negocios, 71, pp. 184-195. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Carvajal, Y. Interdisciplinariedad: Desafío para la educación superior y la investigación (2010) Revista Luna Azul, 31, pp. 156-169. Cited 23 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Cedeño-Sempértegui, M.L. La acción dinamizadora de los Syllabus: Una experiencia en construcción (2015) Yachana. Revista Científica, 4, pp. 129-135. (Ed. Especial) | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Colomer, T. La enseñanza de la literatura como construcción del sentido. Lectura y Vida (2001) Revista Latinoamericana de Lectura, 22 (1), pp. 6-23. Cited 7 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Dahl, S. The student perspective on using plagiarism detection software (2007) Active Learning in Higher Education, 8 (2), pp. 173-191. Cited 69 times. doi: 10.1177/1469787407074110 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | D'Angelo, O. Proyección desde Vigotsky a la construcción de la persona y la sociedad creativas (1999) Revista Cubana de Psicología, 16 (2). Cited 2 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | De la Torre, S., Violant, V. Estrategias creativas en la enseñanza universitaria. Una investigación con metodología de desarrollo (2002) Creatividad y Sociedad, 3, pp. 21-38. Cited 10 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Devoto, E. La imagen como documento histórico-didáctico: Algunas reflexiones a partir de la fotografía (2013) Revista de Educación, 6, pp. 73-94. Cited 3 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Elisondo, R., Donolo, D., Rinaudo, M.C. Ocasiones para la creatividad en contextos de educación superior (2009) Red U. Revista de Docencia Universitaria, 7 (4). Cited 8 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Fernández-Ríos, L., Vilariño, M. Myths of positive psychology: Deceptive manoeuvres and pseudoscience (2016) Papeles del Psicologo, 37 (2), pp. 134-142. Cited 10 times. http://www.papelesdelpsicologo.es/english/2698.pdf | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Fleith, D.S. The role of creativity in graduate education according to students and professors (2019) Estudos de Psicologia (Campinas), 36, art. no. e180045. Cited 5 times. http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v36/1982-0275-estpsi-36-e180045.pdf doi: 10.1590/1982-0275201936e180045 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Guilford, J.P. The structure of intellect (1956) Psychological Bulletin, 53 (4), pp. 267-293. Cited 746 times. doi: 10.1037/h0040755 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Gutierrez-Braojos, C., Salmeron-Vilchez, P., Martin-Romera, A., Salmerón, H. Direct and indirect effects between thinking styles, metacognitive strategies and creativity in college students (2013) Anales de Psicologia, 29 (1), pp. 159-170. Cited 18 times. http://revistas.um.es/analesps/article/view/124651/142351 doi: 10.6018/analesps.29.1.124651 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | del Amo, H. Impacto de materias artísticas en currículos de grado (2016) Artseduca, 14, pp. 76-97. O | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Huidobro, T. (2004) Una definición de la creatividad a través del estudio de 24 autores seleccionados. Cited 16 times. Tesis doctoral: Universidad Complutense de Madrid | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Jelle, B.P. Reviewing the Learning Process through Creative Puzzle Solving (2017) Creative Education, 8, pp. 2009-2035. Cited 3 times. H | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Kettler, T., Lamb, K.N., Willerson, A., Mullet, D.R. Teachers’ Perceptions of Creativity in the Classroom (2018) Creativity Research Journal, 30 (2), pp. 164-171. Cited 48 times. http://www.tandf.co.uk/journals/titles/10400419.asp doi: 10.1080/10400419.2018.1446503 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Martínez, O.L., Brufau, R.M. Creative intelligence and thinking styles (2010) Anales de Psicologia, 26 (2), pp. 254-258. Cited 14 times. http://www.um.es/analesps/v26/v26_2/08-26_2.pdf | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Machado, S.E., Huertas-Cardozo, N.C., Arraut, L.C. Laboratorio El Patio, impacto de la inversión en gestión de la innovación en los entornos de la Universidad Tecnológica de Bolívar (2018) Revista Vinculategica Efan, 3 (2), pp. 223-230. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Maslow, A.H. (1968) Toward a psychology of being. Cited 5680 times. Nueva York: D. Van Norstrand | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Nuha, M.A., Waluya, S.B., Junaedi, I. Mathematical creative process wallas model in students problem posing with lesson study approach (2018) International Journal of Instruction, 11 (2), pp. 527-538. Cited 23 times. http://www.e-iji.net/dosyalar/iji_2018_2_36.pdf doi: 10.12973/iji.2018.11236a | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Ovallos, D.A., De la Hoz, S.M., Maldonado, D.J. Creatividad, innovación y emprendimiento en la formación de ingenieros en Colombia. Un estudio prospectivo (2015) Revista Educación en Ingeniería, 10 (19), pp. 90-104. Cited 8 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Oviedo, G.L. La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt (2004) Revista de Estudios Sociales, 18, pp. 89-96. Cited 33 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Pérez-Muñoz, S., Castaño-Calle, R. Funciones de la Universidad en el siglo XXI: Humanística, básica e integral (2016) Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (1), pp. 191-199. Cited 7 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Púñez, N. El Pensamiento visual: Una propuesta didáctica para pensar y crear (2017) Horizonte de la Ciencia, 7 (12), pp. 161-177. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Rodríguez-Ortiz, A.M., Montoya-Trujillo, B.M. La fotografía como estrategia para formar en ciudadanía (2020) Jangwa Pana, 19 (1), pp. 150-178. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Rogers, C. (1975) Libertad y creatividad en la educación. Cited 32 times. Buenos Aires: Paidós | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Santos, M.R. (1986) Estudios de Psicología, 7 (27-28), pp. 175-192. Cited 3 times. doi: 10.1080/02109395.1986.10821474 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Romo, M., Alfonso-Benlliure, V., Sanchez-Ruiz, M.-J. The child creativity test (TCI): Assessing creativity through a problem finding task (Open Access) (2016) Psicologia Educativa, 22 (2), pp. 93-101. Cited 8 times. http://www.elsevier.com/journals/psicologia-educativa/1135-755x doi: 10.1016/j.pse.2016.01.005 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Rosen, K.H. (2003) Discrete Mathematics and Its Applications. Cited 1068 times. Nueva York: McGraw Hill Education | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Sadler-Smith, E. Wallas’ Four-Stage Model of the Creative Process: More Than Meets the Eye? (2015) Creativity Research Journal, 27 (4), pp. 342-352. Cited 100 times. http://www.tandf.co.uk/journals/titles/10400419.asp doi: 10.1080/10400419.2015.1087277 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Snyder, H.T., Hammond, J.A., Grohman, M.G., Katz-Buonincontro, J. Creativity measurement in undergraduate students from 1984-2013: A systematic review (2019) Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13 (2), pp. 133-143. Cited 52 times. http://www.apa.org/pubs/journals/aca/ doi: 10.1037/aca0000228 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Soh, K.-C. Indexing creativity fostering teacher behavior: A preliminary validation study (Open Access) (2000) Journal of Creative Behavior, 34 (2), pp. 118-134. Cited 91 times. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)2162-6057 doi: 10.1002/j.2162-6057.2000.tb01205.x | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Tamayo, M. (2004) El proceso de la investigación científica. Cited 179 times. Ciudad de México: Limusa | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Van der Linde, G. ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en la educación superior? (2007) Cuadernos de Pedagogía Universitaria, 4 (8), pp. 11-13. Cited 6 times. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Vázquez-Miraz, P., Rentería, C., Martínez, M.J., Zapata, K. Main difficulties of novel university students when preparing a scientific text (2020) Tejuelo, 32, pp. 117-146. Cited 5 times. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/tejuelo/article/view/3695 doi: 10.17398/1988-8430.32.117 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Wallas, G. (1926) The art of thought. Cited 2153 times. Londres: Jonathan Cape | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Zhu, C., Zhang, L.-F. Thinking styles and conceptions of creativity among university students (Open Access) (2011) Educational Psychology, 31 (3), pp. 361-375. Cited 24 times. doi: 10.1080/01443410.2011.557044 | spa |
datacite.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.hasversion | info:eu-repo/semantics/draft | spa |
dc.identifier.doi | 10.6035/ARTSEDUCA.5640 | |
dc.subject.keywords | Cognitive psychology | spa |
dc.subject.keywords | Creativity | spa |
dc.subject.keywords | Teaching | spa |
dc.subject.keywords | University education | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.cc | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.identifier.instname | Universidad Tecnológica de Bolívar | spa |
dc.identifier.reponame | Repositorio Universidad Tecnológica de Bolívar | spa |
dc.publisher.place | Cartagena de Indias | spa |
dc.type.spa | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
oaire.resourcetype | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | spa |
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
Productos de investigación [1453]
Universidad Tecnológica de Bolívar - 2017 Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional. Resolución No 961 del 26 de octubre de 1970 a través de la cual la Gobernación de Bolívar otorga la Personería Jurídica a la Universidad Tecnológica de Bolívar.