Mostrar el registro sencillo del ítem
Sex Role Ideology of Students in a Colombian Engineering Faculty
dc.contributor.author | Vázquez-Miraz, Pedro | |
dc.contributor.author | Medina Reyes, María Fernanda | |
dc.contributor.author | Pastrana Quintana, Camilo Andrés | |
dc.contributor.author | Rincón Socha, María Eugenia | |
dc.coverage.spatial | Colombia | |
dc.date.accessioned | 2022-08-31T15:51:12Z | |
dc.date.available | 2022-08-31T15:51:12Z | |
dc.date.issued | 2022-02-21 | |
dc.date.submitted | 2022-08-05 | |
dc.identifier.citation | Vazquez-Miraz, P., Medina Reyes, M.F., Pastrana Quintana, C.A., & Rincón Socha, M.E. (2022). Sex Role Ideology of Students in a Colombian Engineering Faculty. Masculinities and Social Change, 11(1) 1-25. https://doi.org/10.17583/MCS.2022.8345 | spa |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12585/11008 | |
dc.description.abstract | This paper examined the perceptions of students from different engineering programs at a private university in Cartagena de Indias (N = 243) with the aim of clearly identifying the profile of an engineer in training with a traditionalist ideology of sex roles, because historically this field of education has been assumed as something masculine. By means of a descriptive cross-sectional study and based on the predictor variables sex, age and academic program, significant differences were identified in the first and second variables (more sexist values in men and older people), and by introducing a univariate calculation, the model incorporating the three variables was also significant. Thus, it has been recognised that certain careers (such as Electrical and Electronic Engineering) have consistently presented different values associated with a conservative view of men's and women's roles | spa |
dc.format.extent | 26 Páginas | |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.source | Masculinities and Social Change Vol. 11 No.1 (2021) | spa |
dc.title | Sex Role Ideology of Students in a Colombian Engineering Faculty | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Aguaded, E.M. (2017). Análisis de la presencia de sexismo en alumnado universitario. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32(1), 127-143. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Arango, L.G. (2006). Género e Ingeniería: la identidad profesional en discusión. Revista Colombiana de Antropología, 42, 129-156. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Araya, S. (2004). Hacia una educación no sexista. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(2) | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Barba, Á.N. y Gómez, R.A. (2016). Percepciones acerca de la masculinidad en un grupo de hombres y mujeres del Área Metropolitana de Bucaramanga, Santander, Colombia. Reflexión Política, 18(36), 212- 223.https://doi.org/10.29375/01240781.2662 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Blickenstaff, J.C. (2005). Women and science careers: leaky pipeline or gender filter? Gender and Education, 17(4), 369-386. https://doi.org/10.1080/09540250500145072 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Bonilla, E. y Rivas, E. (2019). Creencias distorsionadas sobre la violencia contra las mujeres en docentes en formación en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 77, 87-106. https://doi.org/10.17227/rce.num77-9571 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Bravo, M. y Mejía, A. (2010). Los retos de la educación superior en Colombia: una reflexión sobre el fenómeno de la deserción universitaria. Revista Educación en Ingeniería, 10, 85-98. https://doi.org/10.26507/rei.v5n10.101 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Cardona, J.C., Casas, L.P., Cañón, S.C., Castaño, J.J., Godoy, A.K., Henao, D.F. y Valencia, L.K. (2015). Sexismo y concepciones de la violencia de género contra la mujer en cuatro universidades de la ciudad de Manizales (Colombia). Archivos de Medicina (Col), 15(2), 200-219. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Chahín-Pinzón, N. y Briñez, B.L. (2015). Propiedades psicométricas de la Escala de Ideología de Género en adolescentes colombianos. Universitas Psychologica, 14(1), 81-89.https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14- 1.ppei | spa |
dcterms.bibliographicCitation | DANE (2020). Mujeres y hombres: brechas de género en Colombia. ONU Mujeres, DANE y CPEM | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Del Pozo, F.J., Martínez, J., Manzanares, M. y Zolá, A. (2017). Pedagogía Social y pedagogía escolar para la paz en las instituciones educativas y comunidades vulnerables de la región Caribe Colombiana. Revista de Paz y Conflictos, 10(2), 15-39 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Expósito, F., Moya, M.C. y Glick, P. (1998). Sexismo ambivalente: medición y correlatos. Revista de Psicología Social, 13(2), 159-169. https://doi.org/10.1174/021347498760350641 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Flores, A. y Espejel, A. (2015). El sexismo como una práctica de violencia en la universidad. Revista de educación social, 21, 128-142. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Gamba, S. (2007). Diccionario de estudios de género y feminismos. Biblos. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Garaigordobil, M., y Donado, M.R. (2011). Sexismo, personalidad, psicopatología y actividades de tiempo libre en adolescentes colombianos: diferencias en función del nivel de desarrollo de la ciudad de residencia. Psicología desde el Caribe, 27, 85-111. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | García-Holgado, A., Camacho-Díaz, A. y García-Peñalvo, F.J. (2019). Engaging women into STEM in Latin America: W-STEM Project. En Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM'19) (pp. 232-239). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3362789.3362902 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Guzmán, M.R., Polanco, G., Reynoso, K.M. y Maldonado, C.F. (2018). Género, Salud y Autocuidado en Académicas Universitarias. Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 7(2), 1657- 1680.https://doi.org/10.17583/generos.2018.3089 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Lameiras, M. (2004). El sexismo y sus dos caras: De la hostilidad a la ambivalencia. Anuario de sexología, 8, 91-102. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Lameiras, M., López, W., Rodríguez, Y., D´Avila, M.L., Lugo, I., Salvador, C.M., Mineiro, E. y Granejo, M. (2002). La ideología del rol sexual en países iberoamericanos. Avances en Psicología Clínica Latinoamericana, 20, 37-44 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | López, M., García, D., y Montero, I. (2019). El sexismo como constructo en psicología: una revisión de teorías e instrumentos. Quaderns de Psicología, 21(3).https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1523 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Lucas-Bermúdez, M., Kahale, D. y Miguel-Hernández, B. (2021). Las mujeres y las ingenierías. iQual. Revista de Género e Igualdad, 4, 1-17. https://doi.org/10.6018/iqual.448641 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Mingo, A. (2016). «¡Pasen a borrar el pizarrón!» Mujeres en la universidad. Revista de educación superior, 45(178). https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.03.001 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Moya, M.C., Expósito, F. y Padilla, J.L. (2006). Revisión de las propiedades psicométricas de las versiones larga y reducida de la Escala sobre Ideología de Género. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6(3), 709-727. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Moya, M.C., Navas, M. y Gómez, C. (1991). Escala sobre la Ideología del Rol Sexual. Libro de Comunicaciones del III Congreso Nacional de Psicología Social (Vol. 1) (pp. 554- 566). Santiago de Compostela. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Muñoz, V. (2010). El derecho a la educación: algunos casos de exclusión y discriminación. Revista IIDH, 52, 267-308 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Ochoa, A. y Díez, E. (2009). Las aspiraciones ocupacionales en el bachillerato. Una mirada desde la Psicología Educativa. Perfiles Educativos, 31(125), 38-61. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2009.125.18845 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Osorio, C., Ojeda-Caicedo, V.V., Villa, J.L. y Contreras-Ortiz, S.H. (2020). Participation of Women in STEM Higher Education Programs in Latin America: The Issue of Inequality. En 18th LACCEI International MultiConference for Engineering, Education, and Technology: “Engineering, Integration, and Alliances for a Sustainable Development” “Hemispheric Cooperation for Competitiveness and Prosperity on a Knowledge-Based Economy”. Buenos Aires | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Páramo, P. (2010). Las representaciones de género en profesores universitarios. Estudios Pedagógicos, 36(2), 177-193. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200010 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Paredes, M.L. (2012). Sexismo ambivalente en estudiantes universitarios de Antropología, Medicina e Ingeniería Química. Educación y Ciencia, 2(5), 19-32. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Razo, M. (2008). La inserción de las mujeres en las carreras de ingeniería y tecnología. Perfiles educativos, 30(121),63-96. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Restrepo, B., Carvajal, C. y Roldán, N. (2016). Preferencias profesionales de estudiantes de educación media del Bajo Cauca, Norte y Nordeste de Antioquia. Revista Senderos Pedagógicos, 7, 96-105 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Saldarriaga, G., Cárdenas-Serrato, P.I., González-Suárez, N.M., VelásquezHiguita, F.A., Díaz-Usme, O.S. y Ruidiaz-Gómez, K.S. (2021). Creencias sexistas y actitudes de violencia de género. Situación de estudiantes universitarios del área de la salud. Cartagena - Colombia. Enfermería Global. 20(2), 35-64.https://doi.org/10.6018/eglobal.427171 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Secules, S. (2019). Making the Familiar Strange: An Ethnographic Scholarship of Integration Contextualizing Engineering Educational Culture as Masculine and Competitive. Engineering Studies, 11(3), 196- 216.https://doi.org/10.1080/19378629.2019.1663200 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Silim, A. y Crosse, C. (2014). Women in Engineering: fixing the talent pipeline. Institute for Public Policy Research. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Smeding, A. Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM): An Investigation of Their Implicit Gender Stereotypes and Stereotypes’ Connectedness to Math Performance. Sex Roles 67, 617-629 (2012).https://doi.org/10.1007/s11199-012-0209-4 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Valdiri-Lugo, L.E. y Mahecha-Hernández, D.F. (2019). La ingeniería en Colombia, ¿Educación de calidad?: cuarto objetivo de desarrollo sostenible. Revista Educación en Ingeniería, 14(28), 1-6. http://doi.org/110.26507/rei.v14n28.979 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Vázquez-Miraz, P. (2017). Violencia machista y menores: efectos en los niños a causa del tipo de educación parental recibida. Tesis doctoral: Universidad de La Coruña. | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Vázquez-Miraz, P. y Posada-Llorente, M.R. (2020). Implementación de un plan anual de metas para la mejora de la producción científica en una universidad colombiana. Aspectos positivos y negativos. Revista General de Información y Documentación, 30(2), 457-471. https://doi.org/10.5209/rgid.72821 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Vázquez-Miraz, P. y Puello-Sarabia, C. (2019). Estudio exploratorio sobre la presencia de sexismo en una universidad colombiana. En A.J. LópezDíaz, Á. Gómez-Suárez y E. Aguayo-Lorenzo (eds.), VI Xornada Universitaria Galega en Xénero. (Re)construíndo o coñecemento (pp. 33- 40). A Coruña | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Viveros, M. (2017). La antropología colombiana, el género y el feminismo. Revista Maguaré, 31(2), 19-60. https://doi.org/10.15446/mag.v31n2.71518 | spa |
dcterms.bibliographicCitation | Zakzuk-López, S. y Vázquez-Miraz, P. (2021). Mitos modernos sobre agresión sexual en universitarios. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 16. | spa |
datacite.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.hasversion | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | spa |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.17583/MCS.2022.8345 | |
dc.subject.keywords | Gender ideology | spa |
dc.subject.keywords | Sexism | spa |
dc.subject.keywords | University | spa |
dc.subject.keywords | Adolescence | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.cc | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.identifier.instname | Universidad Tecnológica de Bolívar | spa |
dc.identifier.reponame | Repositorio Universidad Tecnológica de Bolívar | spa |
dc.publisher.place | Cartagena de Indias | spa |
dc.type.spa | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | spa |
oaire.resourcetype | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | spa |
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
Productos de investigación [1454]
Universidad Tecnológica de Bolívar - 2017 Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional. Resolución No 961 del 26 de octubre de 1970 a través de la cual la Gobernación de Bolívar otorga la Personería Jurídica a la Universidad Tecnológica de Bolívar.