Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorVázquez-Miraz, Pedro
dc.contributor.authorMedina Reyes, María Fernanda
dc.contributor.authorPastrana Quintana, Camilo Andrés
dc.contributor.authorRincón Socha, María Eugenia
dc.coverage.spatialColombia
dc.date.accessioned2022-08-31T15:51:12Z
dc.date.available2022-08-31T15:51:12Z
dc.date.issued2022-02-21
dc.date.submitted2022-08-05
dc.identifier.citationVazquez-Miraz, P., Medina Reyes, M.F., Pastrana Quintana, C.A., & Rincón Socha, M.E. (2022). Sex Role Ideology of Students in a Colombian Engineering Faculty. Masculinities and Social Change, 11(1) 1-25. https://doi.org/10.17583/MCS.2022.8345spa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12585/11008
dc.description.abstractThis paper examined the perceptions of students from different engineering programs at a private university in Cartagena de Indias (N = 243) with the aim of clearly identifying the profile of an engineer in training with a traditionalist ideology of sex roles, because historically this field of education has been assumed as something masculine. By means of a descriptive cross-sectional study and based on the predictor variables sex, age and academic program, significant differences were identified in the first and second variables (more sexist values in men and older people), and by introducing a univariate calculation, the model incorporating the three variables was also significant. Thus, it has been recognised that certain careers (such as Electrical and Electronic Engineering) have consistently presented different values associated with a conservative view of men's and women's rolesspa
dc.format.extent26 Páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceMasculinities and Social Change Vol. 11 No.1 (2021)spa
dc.titleSex Role Ideology of Students in a Colombian Engineering Facultyspa
dcterms.bibliographicCitationAguaded, E.M. (2017). Análisis de la presencia de sexismo en alumnado universitario. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32(1), 127-143.spa
dcterms.bibliographicCitationArango, L.G. (2006). Género e Ingeniería: la identidad profesional en discusión. Revista Colombiana de Antropología, 42, 129-156.spa
dcterms.bibliographicCitationAraya, S. (2004). Hacia una educación no sexista. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(2)spa
dcterms.bibliographicCitationBarba, Á.N. y Gómez, R.A. (2016). Percepciones acerca de la masculinidad en un grupo de hombres y mujeres del Área Metropolitana de Bucaramanga, Santander, Colombia. Reflexión Política, 18(36), 212- 223.https://doi.org/10.29375/01240781.2662spa
dcterms.bibliographicCitationBlickenstaff, J.C. (2005). Women and science careers: leaky pipeline or gender filter? Gender and Education, 17(4), 369-386. https://doi.org/10.1080/09540250500145072spa
dcterms.bibliographicCitationBonilla, E. y Rivas, E. (2019). Creencias distorsionadas sobre la violencia contra las mujeres en docentes en formación en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 77, 87-106. https://doi.org/10.17227/rce.num77-9571spa
dcterms.bibliographicCitationBravo, M. y Mejía, A. (2010). Los retos de la educación superior en Colombia: una reflexión sobre el fenómeno de la deserción universitaria. Revista Educación en Ingeniería, 10, 85-98. https://doi.org/10.26507/rei.v5n10.101spa
dcterms.bibliographicCitationCardona, J.C., Casas, L.P., Cañón, S.C., Castaño, J.J., Godoy, A.K., Henao, D.F. y Valencia, L.K. (2015). Sexismo y concepciones de la violencia de género contra la mujer en cuatro universidades de la ciudad de Manizales (Colombia). Archivos de Medicina (Col), 15(2), 200-219.spa
dcterms.bibliographicCitationChahín-Pinzón, N. y Briñez, B.L. (2015). Propiedades psicométricas de la Escala de Ideología de Género en adolescentes colombianos. Universitas Psychologica, 14(1), 81-89.https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14- 1.ppeispa
dcterms.bibliographicCitationDANE (2020). Mujeres y hombres: brechas de género en Colombia. ONU Mujeres, DANE y CPEMspa
dcterms.bibliographicCitationDel Pozo, F.J., Martínez, J., Manzanares, M. y Zolá, A. (2017). Pedagogía Social y pedagogía escolar para la paz en las instituciones educativas y comunidades vulnerables de la región Caribe Colombiana. Revista de Paz y Conflictos, 10(2), 15-39spa
dcterms.bibliographicCitationExpósito, F., Moya, M.C. y Glick, P. (1998). Sexismo ambivalente: medición y correlatos. Revista de Psicología Social, 13(2), 159-169. https://doi.org/10.1174/021347498760350641spa
dcterms.bibliographicCitationFlores, A. y Espejel, A. (2015). El sexismo como una práctica de violencia en la universidad. Revista de educación social, 21, 128-142.spa
dcterms.bibliographicCitationGamba, S. (2007). Diccionario de estudios de género y feminismos. Biblos.spa
dcterms.bibliographicCitationGaraigordobil, M., y Donado, M.R. (2011). Sexismo, personalidad, psicopatología y actividades de tiempo libre en adolescentes colombianos: diferencias en función del nivel de desarrollo de la ciudad de residencia. Psicología desde el Caribe, 27, 85-111.spa
dcterms.bibliographicCitationGarcía-Holgado, A., Camacho-Díaz, A. y García-Peñalvo, F.J. (2019). Engaging women into STEM in Latin America: W-STEM Project. En Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM'19) (pp. 232-239). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3362789.3362902spa
dcterms.bibliographicCitationGuzmán, M.R., Polanco, G., Reynoso, K.M. y Maldonado, C.F. (2018). Género, Salud y Autocuidado en Académicas Universitarias. Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 7(2), 1657- 1680.https://doi.org/10.17583/generos.2018.3089spa
dcterms.bibliographicCitationLameiras, M. (2004). El sexismo y sus dos caras: De la hostilidad a la ambivalencia. Anuario de sexología, 8, 91-102.spa
dcterms.bibliographicCitationLameiras, M., López, W., Rodríguez, Y., D´Avila, M.L., Lugo, I., Salvador, C.M., Mineiro, E. y Granejo, M. (2002). La ideología del rol sexual en países iberoamericanos. Avances en Psicología Clínica Latinoamericana, 20, 37-44spa
dcterms.bibliographicCitationLópez, M., García, D., y Montero, I. (2019). El sexismo como constructo en psicología: una revisión de teorías e instrumentos. Quaderns de Psicología, 21(3).https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1523spa
dcterms.bibliographicCitationLucas-Bermúdez, M., Kahale, D. y Miguel-Hernández, B. (2021). Las mujeres y las ingenierías. iQual. Revista de Género e Igualdad, 4, 1-17. https://doi.org/10.6018/iqual.448641spa
dcterms.bibliographicCitationMingo, A. (2016). «¡Pasen a borrar el pizarrón!» Mujeres en la universidad. Revista de educación superior, 45(178). https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.03.001spa
dcterms.bibliographicCitationMoya, M.C., Expósito, F. y Padilla, J.L. (2006). Revisión de las propiedades psicométricas de las versiones larga y reducida de la Escala sobre Ideología de Género. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6(3), 709-727.spa
dcterms.bibliographicCitationMoya, M.C., Navas, M. y Gómez, C. (1991). Escala sobre la Ideología del Rol Sexual. Libro de Comunicaciones del III Congreso Nacional de Psicología Social (Vol. 1) (pp. 554- 566). Santiago de Compostela.spa
dcterms.bibliographicCitationMuñoz, V. (2010). El derecho a la educación: algunos casos de exclusión y discriminación. Revista IIDH, 52, 267-308spa
dcterms.bibliographicCitationOchoa, A. y Díez, E. (2009). Las aspiraciones ocupacionales en el bachillerato. Una mirada desde la Psicología Educativa. Perfiles Educativos, 31(125), 38-61. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2009.125.18845spa
dcterms.bibliographicCitationOsorio, C., Ojeda-Caicedo, V.V., Villa, J.L. y Contreras-Ortiz, S.H. (2020). Participation of Women in STEM Higher Education Programs in Latin America: The Issue of Inequality. En 18th LACCEI International MultiConference for Engineering, Education, and Technology: “Engineering, Integration, and Alliances for a Sustainable Development” “Hemispheric Cooperation for Competitiveness and Prosperity on a Knowledge-Based Economy”. Buenos Airesspa
dcterms.bibliographicCitationPáramo, P. (2010). Las representaciones de género en profesores universitarios. Estudios Pedagógicos, 36(2), 177-193. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200010spa
dcterms.bibliographicCitationParedes, M.L. (2012). Sexismo ambivalente en estudiantes universitarios de Antropología, Medicina e Ingeniería Química. Educación y Ciencia, 2(5), 19-32.spa
dcterms.bibliographicCitationRazo, M. (2008). La inserción de las mujeres en las carreras de ingeniería y tecnología. Perfiles educativos, 30(121),63-96.spa
dcterms.bibliographicCitationRestrepo, B., Carvajal, C. y Roldán, N. (2016). Preferencias profesionales de estudiantes de educación media del Bajo Cauca, Norte y Nordeste de Antioquia. Revista Senderos Pedagógicos, 7, 96-105spa
dcterms.bibliographicCitationSaldarriaga, G., Cárdenas-Serrato, P.I., González-Suárez, N.M., VelásquezHiguita, F.A., Díaz-Usme, O.S. y Ruidiaz-Gómez, K.S. (2021). Creencias sexistas y actitudes de violencia de género. Situación de estudiantes universitarios del área de la salud. Cartagena - Colombia. Enfermería Global. 20(2), 35-64.https://doi.org/10.6018/eglobal.427171spa
dcterms.bibliographicCitationSecules, S. (2019). Making the Familiar Strange: An Ethnographic Scholarship of Integration Contextualizing Engineering Educational Culture as Masculine and Competitive. Engineering Studies, 11(3), 196- 216.https://doi.org/10.1080/19378629.2019.1663200spa
dcterms.bibliographicCitationSilim, A. y Crosse, C. (2014). Women in Engineering: fixing the talent pipeline. Institute for Public Policy Research.spa
dcterms.bibliographicCitationSmeding, A. Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM): An Investigation of Their Implicit Gender Stereotypes and Stereotypes’ Connectedness to Math Performance. Sex Roles 67, 617-629 (2012).https://doi.org/10.1007/s11199-012-0209-4spa
dcterms.bibliographicCitationValdiri-Lugo, L.E. y Mahecha-Hernández, D.F. (2019). La ingeniería en Colombia, ¿Educación de calidad?: cuarto objetivo de desarrollo sostenible. Revista Educación en Ingeniería, 14(28), 1-6. http://doi.org/110.26507/rei.v14n28.979spa
dcterms.bibliographicCitationVázquez-Miraz, P. (2017). Violencia machista y menores: efectos en los niños a causa del tipo de educación parental recibida. Tesis doctoral: Universidad de La Coruña.spa
dcterms.bibliographicCitationVázquez-Miraz, P. y Posada-Llorente, M.R. (2020). Implementación de un plan anual de metas para la mejora de la producción científica en una universidad colombiana. Aspectos positivos y negativos. Revista General de Información y Documentación, 30(2), 457-471. https://doi.org/10.5209/rgid.72821spa
dcterms.bibliographicCitationVázquez-Miraz, P. y Puello-Sarabia, C. (2019). Estudio exploratorio sobre la presencia de sexismo en una universidad colombiana. En A.J. LópezDíaz, Á. Gómez-Suárez y E. Aguayo-Lorenzo (eds.), VI Xornada Universitaria Galega en Xénero. (Re)construíndo o coñecemento (pp. 33- 40). A Coruñaspa
dcterms.bibliographicCitationViveros, M. (2017). La antropología colombiana, el género y el feminismo. Revista Maguaré, 31(2), 19-60. https://doi.org/10.15446/mag.v31n2.71518spa
dcterms.bibliographicCitationZakzuk-López, S. y Vázquez-Miraz, P. (2021). Mitos modernos sobre agresión sexual en universitarios. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 16.spa
datacite.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessspa
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17583/MCS.2022.8345
dc.subject.keywordsGender ideologyspa
dc.subject.keywordsSexismspa
dc.subject.keywordsUniversityspa
dc.subject.keywordsAdolescencespa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.ccAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.identifier.instnameUniversidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.identifier.reponameRepositorio Universidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.publisher.placeCartagena de Indiasspa
dc.type.spahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1spa
oaire.resourcetypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1spa


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Universidad Tecnológica de Bolívar - 2017 Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional. Resolución No 961 del 26 de octubre de 1970 a través de la cual la Gobernación de Bolívar otorga la Personería Jurídica a la Universidad Tecnológica de Bolívar.