Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorRosero-Prada, Ana Lucia
dc.contributor.authorDominguez-De La Ossa, Elsy
dc.date.accessioned2023-07-21T20:53:13Z
dc.date.available2023-07-21T20:53:13Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12585/12401
dc.description.abstractIntroduction. Colombia has a variety of territories, people, cultures, political, and religious affiliations; however, it has been affected by a history of violence, inequality, corruption, among other evils, associated with the lack of tolerance for differences and the lack of protection for communities and minorities. Objective. The study was proposed to unveil the knowledge produced by organizations, their cultural modes of knowledge construction, intercultural learning, practices, and knowledge. As a counter-hegemonic bet, it was proposed to make them visible by considering their territories, life stories, and experiences. Method. The study was conducted from participatory action research, with 38 co-researchers from 13 organizations through pedagogical/research meetings, visits to territories, reflection circles, and interviews. Results. The study identified lines of flight analyzed from the perspective of the decolonization of aesthetic, epistemic manifestations, and the configuration of pedagogy in a territory as a vehicle of relations, the care of oneself and others in common spaces from dialogues, and plurilogical and multicultural practices. Conclusions. It is possible to demonstrate the recognition of an epistemic diversity and another pedagogy, that is, a call for other logics/rupture of the unitary idea of the world. Within the educational process of organizations, it is also possible to find paths to educate differentials, where educational concepts and methods are removed from the past and presented as everyday events that are interrogated in deliberative spaces. © 2022 Universidad Nacional. All rights reserved.spa
dc.format.extent23 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceRevista Electronica Educarespa
dc.titleNew Scenarios, Actors, and Educational Practices Where Coexistence, Diversity, and Culture Are Builtspa
dc.title.alternativeNovos cenários, atores e práticas educativas onde a convivência, a diversidade e a cultura são construídasspa
dc.title.alternativeNuevos escenarios, actores y prácticas educativas donde se construye la convivencia, la diversidad y la culturaspa
dcterms.bibliographicCitationAlbán, A. (2015) Sabor, poder y saber: Comida y tiempo en los valles afroandinos de Patía y Chota-Mira. Cited 6 times. Editorial Universidad del Caucaspa
dcterms.bibliographicCitationAlberichNistal, T. IAP,redesymapassociales:Desdelainvestigaciónalaintervenciónsocial (2008) Portularia, 8 (1), pp. 131-151. Cited 18 times. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2797214spa
dcterms.bibliographicCitationÁlvarez Gallego, A. Del saber pedagógico a los saberes escolares (2015) Pedagogía y saberes, (42), pp. 21-29. Cited 5 times. https://doi.org/10.17227/01212494.42pys21.29spa
dcterms.bibliographicCitationBruner, J. Culture and mind: Their fruitful incommensurability (2008) Ethos, 36 (1), pp. 29-45. Cited 59 times. http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/120176431/PDFSTART doi: 10.1111/j.1548-1352.2008.00002.xspa
dcterms.bibliographicCitationCogollo, C. Trayectorias de la sistematización de experiencias. Su constitución como posibilidad de pensar la producción de conocimiento en escenarios académicos (2016) Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 9 (1), pp. 53-66. Cited 3 times. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2016.0001.03spa
dcterms.bibliographicCitationFals Borda, O. Pertinencia actual de la educación popular y proyección en los años venideros (2004) La Piragua. La Revista Latinoamericana de Educación y Política, 3 (21), pp. 104-107. Cited 3 times. https://biblioteca.isauroarancibia.org.ar/la-piragua-revista-latinoamericana-y-caribenade-educacion-y-politica-ceaal/spa
dcterms.bibliographicCitationFitzgeral Gómez, M. (2013) La corresponsabilidad desde la mirada de la educación personalizada en el Inem José Celestino Mutis [Tesis de posgrado] Universidad Católica de Manizales https://docplayer.es/44180491-La-corresponsabilidad-desde-la-mirada-de-la-educacionpersonalizada-en-el-inem-jose-celestino-mutis-elaborado-por-melba-fitzgeral-gomez.htmlspa
dcterms.bibliographicCitationFraga, E. La comunidad en Walter Mignolo. Cinco dimensiones de un mismo concepto. E-l@tina (2015) Revista electrónica de estudios latinoamericanos, 13 (51), pp. 18-32. https://www.redalyc.org/pdf/4964/496450648002.pdfspa
dcterms.bibliographicCitationLoyola Salas, C. I. Experiencia de estudiantes de pregrado en el uso de categorización y triangulación hermenéutica en el enfoque cualitativo (2016) (16 al 18 de noviembre de). Trabajo presentado en el Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales: Métodos, metodologías y nuevas epistemologías en las ciencias sociales: Desafíos para el conocimiento profundo de nuestra América, Mendoza, Argentina http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev8489spa
dcterms.bibliographicCitationLaeducaciónpopularenelsigloXXI.Unaresistenciainterculturaldesde el sur y desde abajo (2015) Praxis&Saber, 6 (12), pp. 97-128. Cited 3 times. MejíaJiménez.M.R https://doi.org/10.19053/22160159.3765spa
dcterms.bibliographicCitationPardo Torres, M. P., Santacruz Pardo, K. T., Ramos Anacona, Y. P., Arango Martínez, C. Conceptos claves en un programa educativo (2010) Avances en Enfermería, 28, pp. 109-109. Cited 2 times. (Especial) https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/21454/22425spa
dcterms.bibliographicCitationRosero Prado, A. L., Chica Lasso, M. F. La práctica educativa. Análisis desde los mecanismos de influencia educativa y la interacción del profesorado y el estudiantado (2013) Itinerario Educativo, 27 (61), pp. 43-64. https://doi.org/10.21500/01212753.1389spa
dcterms.bibliographicCitationRosero Prado, A. L., Lasso Toro, P. Pensamiento de frontera en convivencia e interculturalidad. Aportes desde la sistematización de experiencias (2018) III Bienal latinoamericana y Caribeña de infancias y juventudes agosto). Manizales, Caldas, Colombiaspa
dcterms.bibliographicCitationSantos, B. de S. Introducción a las Epistemologías del Sur (2019) Construyendo las epistemologías del sur. Para un pensamientoalternativodealternativas, 1, pp. 303-342. Cited 32 times. En M. P. Meneses, J. A. Nunes, C. L. Añón, A. A. Bonet y N. L. Gomes (Eds), CLACSO https://doi.org/10.2307/j.ctvt6rmq3.11spa
dcterms.bibliographicCitationZuluaga, O. L., Noguera, C. E., Quiceno, H., Saldarriaga, O., Sáenz, J., Martínez, A., Caruso, M., (...), Vitarelli, M. Foucault, la pedagogía y la educación. Pensar de otro modo (2005) . Cited 6 times. Cooperativa Editorial Magisterio https://repositorio.idep.edu.co/flip/index.jsp?pdf=/bitstream/handle/001/188/Foucault%2c%20la%20pedagog%c3%ada%20y%20la%20educaci%c3%b3n%3apensar%20de%20otro%20modo.pdf?sequence=1&isAllowed=yspa
datacite.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccespa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/draftspa
dc.identifier.doi10.15359/ree.26-2.4
dc.subject.keywordsTrier;spa
dc.subject.keywordsExercise;spa
dc.subject.keywordsHorizontal Resistancespa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.ccAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.identifier.instnameUniversidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.identifier.reponameRepositorio Universidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.publisher.placeCartagena de Indiasspa
dc.subject.armarcLEMB
dc.type.spahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
oaire.resourcetypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Universidad Tecnológica de Bolívar - 2017 Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional. Resolución No 961 del 26 de octubre de 1970 a través de la cual la Gobernación de Bolívar otorga la Personería Jurídica a la Universidad Tecnológica de Bolívar.