Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorVázquez-Miraz, Pedro
dc.coverage.spatialCartagena
dc.date.accessioned2023-07-18T19:34:10Z
dc.date.available2023-07-18T19:34:10Z
dc.date.issued2021-09-16
dc.date.submitted2023-07
dc.identifier.citationVázquez-Miraz, P. Teaching of creativity to psychology students at the Universidad Tecnológica de Bolívar (Cartagena, Colombia) [La enseñanza de la creatividad en alumnos de psicología de la Universidad Tecnológica de Bolívar (Cartagena, Colombia) (2021) Artseduca, (30), pp. 131-142. DOI: 10.6035/ARTSEDUCA.5640spa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12585/12148
dc.description.abstractThe following paper presents the pedagogical experience of the psychology program at the Universidad Tecnológica de Bolívar (UTB), a private university in Colombia (Cartagena de Indias) on how this academic program teaches its students the abstract concept of creativity. A fundamental theoretical construct to understand the development of student skills in the artistic field and problem solving, among other factors. The course plans of this academic center are focused on the promotion of a comprehensive training of students and that is why all of them, in addition to the specific subjects of their career, are compulsorily taking subjects from the humanities and other areas. In this way, UTB psychology students acquire knowledge about creativity from three different perspectives: 1. the perspective of cognitive psychology from the subject of Cognition, 2. the vision of the Humanities elective subjects and 3. the economic position from the Creativity and Entrepreneurship course. This multidisciplinary academic curriculum allows the future psychologist to have multiple epistemological approaches to creativity based on different teaching methodsspa
dc.format.extent12 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceArtseduca - Vol. 30 (2021)spa
dc.titleTeaching of creativity to psychology students at the Universidad Tecnológica de Bolívar (Cartagena, Colombia)spa
dcterms.bibliographicCitationAlessandroni, N. Imaginación, creatividad y fantasía en Lev S. Vygotski: Una aproximación a su enfoque sociocultural (2017) Actualidades en Psicología, 31 (122), pp. 45-60. Cited 5 times.spa
dcterms.bibliographicCitationAlonso, D. El desarrollo de la autodeterminación a través del proceso creativo de las personas con discapacidad intelectual (2016) Artseduca, 15, pp. 70-95.spa
dcterms.bibliographicCitationAlonso, F. Didáctica de la escritura creativa (2017) Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 28, pp. 51-66. Cited 3 times.spa
dcterms.bibliographicCitationAl-Zahrani, A.M. From passive to active: The impact of the flipped classroom through social learning platforms on higher education students' creative thinking (2015) British Journal of Educational Technology, 46 (6), pp. 1133-1148. Cited 185 times. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-8535 doi: 10.1111/bjet.12353spa
dcterms.bibliographicCitationAmabile, T. The Art of (Creative) Thought: Graham Wallas on the Creative Process (2019) The Creativity Reader, pp. 15-32. Cited 3 times. En V.P. Glǎveanu (Ed), Oxford: Oxford University Pressspa
dcterms.bibliographicCitationArarat, J.A. La ideología del emprendimiento. Una mirada desde el análisis crítico del discurso (2010) AD-minister, 17, pp. 5-33. Cited 8 times.spa
dcterms.bibliographicCitationArdila-Muñoz, J.Y. Theoretical assumptions for the gamification in the higher education (2019) Magis, 12 (24), pp. 71-84. Cited 24 times. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/25494 doi: 10.11144/Javeriana.m12-24.stgespa
dcterms.bibliographicCitationArraut, L.C. Modelo Creinnova: Propuesta metodológica de enseñanza para la innovación basada en desafíos (2018) Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2018spa
dcterms.bibliographicCitationArraut, L.C., Amar, P., Duque, J. Hacia un modelo de emprendimiento de innovación abierta totalmente responsable: Caso Universidad Tecnológica de Bolívar en Colombia (2009) TEC Empresarial, 3 (1-2), pp. 33-44. Cited 2 times.spa
dcterms.bibliographicCitationArraut, L.C., Gómez, E. Prototipado rápido para desarrollo de conceptos en ideas de negocio innovadoras (2017) Hagamos visible el desarrollo científico e innovador de la UTB. Memorias Simposio de Investigación 2017, pp. 314-322. En J. Bernal et al. (Ed), Cartagena de Indias: Editorial Universidad Tecnológica de Bolívarspa
dcterms.bibliographicCitationArraut, L.C., Sánchez, H., Novoa, K. Impacto del programa emprendedor en la Universidad Tecnológica de Bolívar mediante un análisis a través de SPSS (2011) Revista de la Escuela de Administración de Negocios, 71, pp. 184-195.spa
dcterms.bibliographicCitationCarvajal, Y. Interdisciplinariedad: Desafío para la educación superior y la investigación (2010) Revista Luna Azul, 31, pp. 156-169. Cited 23 times.spa
dcterms.bibliographicCitationCedeño-Sempértegui, M.L. La acción dinamizadora de los Syllabus: Una experiencia en construcción (2015) Yachana. Revista Científica, 4, pp. 129-135. (Ed. Especial)spa
dcterms.bibliographicCitationColomer, T. La enseñanza de la literatura como construcción del sentido. Lectura y Vida (2001) Revista Latinoamericana de Lectura, 22 (1), pp. 6-23. Cited 7 times.spa
dcterms.bibliographicCitationDahl, S. The student perspective on using plagiarism detection software (2007) Active Learning in Higher Education, 8 (2), pp. 173-191. Cited 69 times. doi: 10.1177/1469787407074110spa
dcterms.bibliographicCitationD'Angelo, O. Proyección desde Vigotsky a la construcción de la persona y la sociedad creativas (1999) Revista Cubana de Psicología, 16 (2). Cited 2 times.spa
dcterms.bibliographicCitationDe la Torre, S., Violant, V. Estrategias creativas en la enseñanza universitaria. Una investigación con metodología de desarrollo (2002) Creatividad y Sociedad, 3, pp. 21-38. Cited 10 times.spa
dcterms.bibliographicCitationDevoto, E. La imagen como documento histórico-didáctico: Algunas reflexiones a partir de la fotografía (2013) Revista de Educación, 6, pp. 73-94. Cited 3 times.spa
dcterms.bibliographicCitationElisondo, R., Donolo, D., Rinaudo, M.C. Ocasiones para la creatividad en contextos de educación superior (2009) Red U. Revista de Docencia Universitaria, 7 (4). Cited 8 times.spa
dcterms.bibliographicCitationFernández-Ríos, L., Vilariño, M. Myths of positive psychology: Deceptive manoeuvres and pseudoscience (2016) Papeles del Psicologo, 37 (2), pp. 134-142. Cited 10 times. http://www.papelesdelpsicologo.es/english/2698.pdfspa
dcterms.bibliographicCitationFleith, D.S. The role of creativity in graduate education according to students and professors (2019) Estudos de Psicologia (Campinas), 36, art. no. e180045. Cited 5 times. http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v36/1982-0275-estpsi-36-e180045.pdf doi: 10.1590/1982-0275201936e180045spa
dcterms.bibliographicCitationGuilford, J.P. The structure of intellect (1956) Psychological Bulletin, 53 (4), pp. 267-293. Cited 746 times. doi: 10.1037/h0040755spa
dcterms.bibliographicCitationGutierrez-Braojos, C., Salmeron-Vilchez, P., Martin-Romera, A., Salmerón, H. Direct and indirect effects between thinking styles, metacognitive strategies and creativity in college students (2013) Anales de Psicologia, 29 (1), pp. 159-170. Cited 18 times. http://revistas.um.es/analesps/article/view/124651/142351 doi: 10.6018/analesps.29.1.124651spa
dcterms.bibliographicCitationdel Amo, H. Impacto de materias artísticas en currículos de grado (2016) Artseduca, 14, pp. 76-97. Ospa
dcterms.bibliographicCitationHuidobro, T. (2004) Una definición de la creatividad a través del estudio de 24 autores seleccionados. Cited 16 times. Tesis doctoral: Universidad Complutense de Madridspa
dcterms.bibliographicCitationJelle, B.P. Reviewing the Learning Process through Creative Puzzle Solving (2017) Creative Education, 8, pp. 2009-2035. Cited 3 times. Hspa
dcterms.bibliographicCitationKettler, T., Lamb, K.N., Willerson, A., Mullet, D.R. Teachers’ Perceptions of Creativity in the Classroom (2018) Creativity Research Journal, 30 (2), pp. 164-171. Cited 48 times. http://www.tandf.co.uk/journals/titles/10400419.asp doi: 10.1080/10400419.2018.1446503spa
dcterms.bibliographicCitationMartínez, O.L., Brufau, R.M. Creative intelligence and thinking styles (2010) Anales de Psicologia, 26 (2), pp. 254-258. Cited 14 times. http://www.um.es/analesps/v26/v26_2/08-26_2.pdfspa
dcterms.bibliographicCitationMachado, S.E., Huertas-Cardozo, N.C., Arraut, L.C. Laboratorio El Patio, impacto de la inversión en gestión de la innovación en los entornos de la Universidad Tecnológica de Bolívar (2018) Revista Vinculategica Efan, 3 (2), pp. 223-230.spa
dcterms.bibliographicCitationMaslow, A.H. (1968) Toward a psychology of being. Cited 5680 times. Nueva York: D. Van Norstrandspa
dcterms.bibliographicCitationNuha, M.A., Waluya, S.B., Junaedi, I. Mathematical creative process wallas model in students problem posing with lesson study approach (2018) International Journal of Instruction, 11 (2), pp. 527-538. Cited 23 times. http://www.e-iji.net/dosyalar/iji_2018_2_36.pdf doi: 10.12973/iji.2018.11236aspa
dcterms.bibliographicCitationOvallos, D.A., De la Hoz, S.M., Maldonado, D.J. Creatividad, innovación y emprendimiento en la formación de ingenieros en Colombia. Un estudio prospectivo (2015) Revista Educación en Ingeniería, 10 (19), pp. 90-104. Cited 8 times.spa
dcterms.bibliographicCitationOviedo, G.L. La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt (2004) Revista de Estudios Sociales, 18, pp. 89-96. Cited 33 times.spa
dcterms.bibliographicCitationPérez-Muñoz, S., Castaño-Calle, R. Funciones de la Universidad en el siglo XXI: Humanística, básica e integral (2016) Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (1), pp. 191-199. Cited 7 times.spa
dcterms.bibliographicCitationPúñez, N. El Pensamiento visual: Una propuesta didáctica para pensar y crear (2017) Horizonte de la Ciencia, 7 (12), pp. 161-177.spa
dcterms.bibliographicCitationRodríguez-Ortiz, A.M., Montoya-Trujillo, B.M. La fotografía como estrategia para formar en ciudadanía (2020) Jangwa Pana, 19 (1), pp. 150-178.spa
dcterms.bibliographicCitationRogers, C. (1975) Libertad y creatividad en la educación. Cited 32 times. Buenos Aires: Paidósspa
dcterms.bibliographicCitationSantos, M.R. (1986) Estudios de Psicología, 7 (27-28), pp. 175-192. Cited 3 times. doi: 10.1080/02109395.1986.10821474spa
dcterms.bibliographicCitationRomo, M., Alfonso-Benlliure, V., Sanchez-Ruiz, M.-J. The child creativity test (TCI): Assessing creativity through a problem finding task (Open Access) (2016) Psicologia Educativa, 22 (2), pp. 93-101. Cited 8 times. http://www.elsevier.com/journals/psicologia-educativa/1135-755x doi: 10.1016/j.pse.2016.01.005spa
dcterms.bibliographicCitationRosen, K.H. (2003) Discrete Mathematics and Its Applications. Cited 1068 times. Nueva York: McGraw Hill Educationspa
dcterms.bibliographicCitationSadler-Smith, E. Wallas’ Four-Stage Model of the Creative Process: More Than Meets the Eye? (2015) Creativity Research Journal, 27 (4), pp. 342-352. Cited 100 times. http://www.tandf.co.uk/journals/titles/10400419.asp doi: 10.1080/10400419.2015.1087277spa
dcterms.bibliographicCitationSnyder, H.T., Hammond, J.A., Grohman, M.G., Katz-Buonincontro, J. Creativity measurement in undergraduate students from 1984-2013: A systematic review (2019) Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13 (2), pp. 133-143. Cited 52 times. http://www.apa.org/pubs/journals/aca/ doi: 10.1037/aca0000228spa
dcterms.bibliographicCitationSoh, K.-C. Indexing creativity fostering teacher behavior: A preliminary validation study (Open Access) (2000) Journal of Creative Behavior, 34 (2), pp. 118-134. Cited 91 times. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)2162-6057 doi: 10.1002/j.2162-6057.2000.tb01205.xspa
dcterms.bibliographicCitationTamayo, M. (2004) El proceso de la investigación científica. Cited 179 times. Ciudad de México: Limusaspa
dcterms.bibliographicCitationVan der Linde, G. ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en la educación superior? (2007) Cuadernos de Pedagogía Universitaria, 4 (8), pp. 11-13. Cited 6 times.spa
dcterms.bibliographicCitationVázquez-Miraz, P., Rentería, C., Martínez, M.J., Zapata, K. Main difficulties of novel university students when preparing a scientific text (2020) Tejuelo, 32, pp. 117-146. Cited 5 times. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/tejuelo/article/view/3695 doi: 10.17398/1988-8430.32.117spa
dcterms.bibliographicCitationWallas, G. (1926) The art of thought. Cited 2153 times. Londres: Jonathan Capespa
dcterms.bibliographicCitationZhu, C., Zhang, L.-F. Thinking styles and conceptions of creativity among university students (Open Access) (2011) Educational Psychology, 31 (3), pp. 361-375. Cited 24 times. doi: 10.1080/01443410.2011.557044spa
datacite.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccespa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/draftspa
dc.identifier.doi10.6035/ARTSEDUCA.5640
dc.subject.keywordsCognitive psychologyspa
dc.subject.keywordsCreativityspa
dc.subject.keywordsTeachingspa
dc.subject.keywordsUniversity educationspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.ccAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.identifier.instnameUniversidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.identifier.reponameRepositorio Universidad Tecnológica de Bolívarspa
dc.publisher.placeCartagena de Indiasspa
dc.type.spahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
oaire.resourcetypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1spa


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Universidad Tecnológica de Bolívar - 2017 Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional. Resolución No 961 del 26 de octubre de 1970 a través de la cual la Gobernación de Bolívar otorga la Personería Jurídica a la Universidad Tecnológica de Bolívar.